Närmare 180 miljoner hushåll i 100 länder har möjlighet att följa Vårgårdas World Tour-tävlingar på cykel i direktsändning kommande helg.
SVT 2 och SVT play livesänder liksom Eurosport och dessutom går både lagtempot och linjeloppet i youtube-kanalen Global Cycling Network.
– Intresset för damsport växer i alla kanaler, titta bara på fotbollen, säger Magnus Malmros, vd för sportmarketingföretaget Notvarp och ansvarig för såväl tv-produktion som rättighets- och distributionsavtal, till vargardacycling.se.
Antalet tittare blir också fler i takt med att tillgängligheten ökar, menar Magnus Malmros.
– Många följer playkanalerna via mobil, dator eller ”padda” och tröskeln blir automatiskt lägre för att kunna titta på tävlingen.
Eurosport 1 sänder direkt från Vårgårda i 53 länder på 20 olika språk. Till det kommer Eurosport player och Eurosport Asien-Australien i ytterligare ett 30-tal länder.
– Cykelsport finns i Eurosports DNA. Deras samarbete med Discovery och Warner gör också att de sätter kraftiga fotavtryck internationellt, säger Magnus Malmros.
Panoramabilderna från Vårgårda blir också en del i Turistrådet Västsveriges marknadsföring. Turistrådet finns med som sponsor av World Tour-loppet som officiellt heter ”Vårgårda UCI Women´s World Tour West Sweden”.
– Vi är med av två anledningar. En att vi vill stödja den här typen av satsningar som vi anser är viktiga för vår del av Sverige, den andra är att det är ett bra sätt att nå ut till en bred publik över hela Europa via tv-sändningarna, säger Marie Linde, vice vd vid Turistrådet Västsverige.
Effekterna av tv-bilderna har man sett tidigare år.
– Vi har inte några direkta dialoger med de turister som kommer men trafiken till vår engelska sajt ökar märkbart precis under de dagar som tävlingarna körs, säger Marie Linde.