Tävlingsschemat för årets World Tour på damsidan har aldrig varit så fulltecknat.
Till Vårgårda kommer flera av världens bästa cyklister praktiskt taget direkt ifrån 103 mils körning i bergen i Tour de France.
Veckorna innan var det 100 mil i Giro d`Italia och kommande tisdag – två dagar efter linjeloppet i Vårgårda – startar Tour of Scandinavia med drygt 80 mil genom Danmark, Sverige och Norge.
– Det börjar bli späckat och nästa år blir det ännu fler tävlingar. Vi är lite i gränslandet nu.
På sikt kommer teamen nog att behöva dubbla uppsättningar av åkare, personal och fordon,
säger Martin Vestby, sportdirektör i australiensiska laget Team Bike Exchange-Jayco, till vargardacycling.se Fler tävlingar innebär med automatik ökade kostnader. Enligt Martin Vestby går teamen i dag minus på i stort sett varje tävling. Han efterlyser bland annat ökade startpengar från Internationella Cykelförbundet.
– Men det är ändå väldigt positivt att det hänt så mycket inom damcykel de senaste åren.
Åkarna utvecklas, vi har fått betydligt mer TV- och mediabevakning vilket i sin öppnar för fler sponsorer, säger den tidigare svenske förbundskaptenen.
– Det behövs när lagen också blir alltmer proffsiga. Det krävs en stor organisationsapparat för att kunna vara med och kriga i toppen.
Det tajta schemat gör att teamen måste pussla med både åkare och personal. Till Vårgårdas linjelopp på söndag är fyra av de sju högst placerade på världsrankingen preliminärt anmälda.
– Vi är inne i en tuff period och några står över. Alla kan inte köra allt, säger Martin Vestby.